Lipsa sprijinului din partea familiei și a celor dragi, problemele emoționale din trecut, dificultățile financiare sau care apar în relație, odată cu venirea pe lume a unui bebeluș, dar și problemele care pot apărea în urma unor complicații la naștere sau în starea de sănătate a bebelușului o fac pe proaspăt devenita mamă vulnerabilă în fața episoadelor de depresie.

Principalii vinovați pentru stările de tristețe și de inadecvare sunt, însă, modificările hormonale și cele fiziologice. Imediat după naștere, furtuna hormonală și dezechilibrul produs ea, dar și lipsa cronică de somn a mamei, care în grijă puiul de om venit pe lume, contribuie la instabilitatea emoțională.

Mama simte că nu poate face față noului ei rol, de părinte, e copleșită, amplifică gravitatea unor situații, iar acest mod de evaluare accentueazăla rândul lui echilibrul emoțional deja fragil. Senzația de izolare își spune și ea cuvântul. La fel, și temperamentul mai dificil al bebelușului, care are, la rândul lui, nevoie de timp, pentru a se adapta la noul lui mediu.

Depresia postnatală ꟷ citește semnele!

  • pierderea interesului față de activitățile uzuale;
  • probleme cu somnul, apetit scăzut;
  • dezinteres față de activitatea sexuală, chiar la câteva luni după naștere;
  • nivel scăzut al energiei;
  • dificultăți de concentrare sau în a lua decizii;
  • stare accentuată de oboseală, chiar și atunci când mama doarme suficient;
  • neliniște și anxietate, fără a identifica motivul real;
  • sentimentul de inutilitate sau vinovăție și de inadecvare;
  • gânduri negre (inclusiv legate de moarte) recurente.

Depresie sau psihoză?

Psihoza postpartum apare la un procent relativ mic de mame, doar una dintr-o mie o dezvoltă în primele trei luni după naștere. Mamele care au în antecedente un diagnostic de tulburare bipolară sunt mai predispuse riscului de a dezvolta o psihoză postnatală.

Fabricarea unei realități paralele, în care mama crede că ceilalți îi vor răul sau vor să-i ia copilul, halucinațiile (mama aude voci, vede lucruri inexistente pentru ceilalți), starea accentuată de confuzie, gândurile de a-i face rău copilului sau sieși, izolarea ꟷ sunt semne care indică faptul că mama are urgentă nevoie de ajutor specializat și tratament medicamentos, care reduce sau chiar remite simptomatologia.

Cum previi depresia postnatală

  • Mergi la plimbare zilnic și fă mișcare în aer liber.
  • Dormi de câte ori ai ocazia.
  • Rezervă-ți măcar 30 minute pentru tine: ascultă muzică, ia-ți pauză pentru a face câteva exerciții de respirație profundă.
  • Ai grijă de tine, ca femeie, astfel încât să îți placă imaginea ta din oglindă.
  • Nu te izola, socializează!
  • Cere ajutorul și învață să-l primești când ți se oferă.
  • Apelează la un consultant în alăptare, pentru a evita sau rezolva problemele care pot apărea.
  • Bazează-te și pe partenerul tău și acordă-i încredere că se va descurca la fel de bine ca tine în îngrijirea bebelușului ꟷ la urma-urmei, amândoi sunteți părinți începători și veți căpăta experiență pe parcurs.

Ce-ți mai este de folos

Ai grijă la alimentația ta și hidratează-te corespunzător. Evită consumul exagerat de cafea, ceai negru și verde și bea, în schimb, ceaiuri din citrice, fructe de pădure, fructe exotice, de ghimbir etc.

Apelează la terapii alternative – reflexoterapie, masaj, echilibrare energetică înainte de a te simți la capătul puterilor. Bebelușul tău are nevoie de tine echilibrată și sănătoasă, pentru ca și el să crească sănătos la pieptul mamei!

Material realizat în cadrul programului Sănătos la pieptul mamei – derulat de Asociația SAMAS și UNICEF România.

Pentru orice informații și probleme legate de alăptare sună la 0786 176 949.

Autor articol: Tamara Nichita, psiholog clinician la Spitalul Municipal Medgidia